(این متن برگرفته از سایت didnegar.com میباشد.)
آشنایی با تکنیک های عکاسی معماری داخلی
عکاسى از فضاى داخلى یک ساختمان، به اندازه عکاسى از نماى بیرونى آن مهیج و لذتبخش است.
شما بهعنوان یک عکاسی معماری داخلی ، باید فضا را طورى بهتصویر بکشید که مخاطب خود را بخشى از محیط بداند و حس حضور در آن محیط را لمس کند. این سبک معماری نیاز به مهارت و خلاقیت بالایی در زمینه نورسنجی و ترکیب بندی تصویر دارد که با مطالعه این مطلب با بسیاری از این تکنیکها آشنا خواهید شد.
« اگر علاقهمند به فعالیت در این شاخهی جذاب و پولساز عکاسى هستید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید »
محیط عکاسى را بسنجید
همهى محیط را زیرنظر بگیرید تا بهترین زاویه را پیدا و نقاط قوت فضا را وارد تصویر خود کنید.
از طرفى ممکن است فضا از نظر طراحى ضعفها و کمبودهایى داشته باشد که شما باید تلاش کنید با کم و زیاد کردن و یا جابهجایى برخى وسایل این ضعفها را پوشش دهید و به یک ترکیببندى متعادل برسید. همیشه هدف نهایی شما این باشد که بهترین تاثیر را روى مخاطب خود بگذارید و بهعبارتى فضا را بهینهسازى کنید.
وسایل اضافی روى میزها را بردارید و با استفاده از چند کتاب، گل و یا جزئیات کوچک، حس و حالى ناب به فضا ببخشید.
آیا مفهوم تعادل بصری را در تصاویر حس کرده اید؟
![]() |
![]() |
به تصاویر بالا نگاه کنید، الزاما هنگام عکاسی از فضای داخلی همهی عناصر تصویر با تناسب صحیح چیده نشدهاند و شما به عنوان یک عکاس باید از دید دکوراتیوی بالایی برخوردار باشید تا بتوانید در کمتر از چند دقیقه، از یک فضای بهم ریخته یک دکور فوق حرفهای بسازید!
تعادل نامتقارن در معماری
سوالی که هنگام عکاسی فضای داخلی پیش میآید این است که گاهی واقعاً امکان متقارن چیدن وسایل وجود ندارد، در چنین شرایطی راه حل چیست؟
در تصاویر بالا اگر دقت کنید، علارغم نبود تعادل متقارن، در هر 2 تصویر احساس وجود تعادل بصری به مخاطب القا میشود و دقیقاً به همین علت شما با نگاهکردن به صحنه نهایی، احساس بهم ریختگی و نامتقارن بودن در ذهنتان ایجاد نشده است.
تصویر سمت راست:
مبل قهوهای با دو صندلی ایکس فریم سمت چپ در حال تعادل است. کثرت مبلمان و متریال در سمت چپ تصویر ( پارچه مبل و پایه فلزی ) با مبل یکپارچه تیره رنگ در حال رقابت است اما بازهم وقتی به تصویر نگاه میکنیم، تقریبا همه چیز در بهترین موقعیت مکانی قرار گرفته است جز پنجره که شاید علتی را دربردارد!
« این دقیقاً ملموسترین تعریف تعادل بصری در فضای داخلی میباشد »
نور طبیعى در عکاسى فضاى داخلى
نور طبیعى مهمترین عامل تاثیرگذار عکاسى از فضاهاى داخلى شناخته میشود. پس سعى کنید درساعاتی از روز که نور خورشید به اندازه کافى محیط را روشن میکند ( نور صبحگاهی تا قبل از ظهر یا هنگام غروب ) بهسراغ عکاسى بروید.
همهى چراغهای زرد محیط را خاموش کنید و پردهها را کنار بزنید و اجازه دهید تا پرتوهاى طلایى آفتاب ، محیط شما را گرم و روشن کنند. خودتان با چند بار بازی با نور متوجه تفاوت کیفیت و درخشش رنگها خواهید شد.
عکاسی معماری داخلی
استفاده از فلاش
در شرایطى که نور طبیعى به اندازه کافى نیست باید خودتان دست به کار شوید و نور کافى را فراهم کنید!
_ براى اینکار هم فلاشهای استودیویی توصیه میشود و هم فلاشهای اکسترنال دوربین .
مىتوانید از فلاشهاى قابل حمل کوچک، مانند Nikon SB 900 یا Canon Speedlite 600EX II-RT ، برای تنظیم سریع و پخشکردن نور در یک اتاق تاریک یا کم نور استفاده کنید.
عکاسی معماری داخلی
بهتر است نور فلاش را به روى یک دیوار و یا سقف نزدیک به دوربین تنظیم کنید، چراکه در این صورت آن دیوار یا سقف مانند یک سافت باکس عمل کرده و نور را در کل فضا بهصورت یکنواخت پخش میکند. وقتى از فلاش استفاده میکنید ممکن است با بازتابهاى ناخواسته نور روى آیینهها یا شیشههاى داخل فضا روبهرو شوید، براى حل این مشکل یک راه زیرکانه استفاده از فتوشاپ است!
_ براى این کار شما میتوانید دوعکس از فضا، یکبار با فلاش و بار دیگر بدون فلاش ثبت کنید و براى تصویرنهایى این دو را ترکیب کنید.
سعى کنید فقط یک یا دو دیوار را به تصویر بکشید
عکاسی معماری داخلی
معمولا وجود دو دیوار در تصویر نتیجه زیباتری را به نسبت حضور سه دیوار در تصویر خلق میکند. از طرفى باید دقت داشته باشید تا از زاویه و پرسپکتیو مناسب تصویربرداری کنید تا جزئیات فضا بهتر دیده شوند و زیبایى بصرى بیشتری را خلق کنند.
براى پیداکردن مناسبترین زاویه و پرسپکتیو براى فضا باید از گوشههاى مختلف فضا را نگاه کنید و فاصله خود را از سوژه اصلى کم و زیاد کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.
حتما از سه پایه استفاده کنید
عکاسی معماری داخلی
استفاده از سه پایه باعث مىشود تا نگران تاری تصویر نباشید و در محیطهاى تاریک مشکلات ناشى از لرزش دوربین را بهحداقل برسانید.
لنز واید
با استفاده از یک لنز واید شما مىتوانید وسعت بیشترى از فضا را وارد کادر کنید، پس براى فضاهاى عریضتر از لنز واید استفاده کنید.
توجه داشته باشید که اگر همهى فضا را با استفاده از یک لنز واید با فاصله کانونی ١۵ میلىمترى در یک کادر جای دهید، الزاماً تصویر جالبی را ثبت نخواهید کرد!
_ براى عکاسی از فضاهای عریض، مىتوانید از تکنیک پانوراما استفاده کنید.
چه لنزی بهتر است؟
یک عکاس حرفهای بهخوبی میداند که برای عکاسی از فضای داخلی، نیازی نیست تا تمام فضا را در قاب دوربین جای دهد!
بنابراین برای ثبت ویژگی های بارز یک مکان، بهتر است از لنز با فاصلهای کانونی 20 _ 28 میلیمتری استفاده کنید.
لنز با فاصله کانونی 20 میلیمتر :
لنز سیگما برای دوربین نیکون Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art for Nikon
لنز سیگما برای دوربین کانن Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art for Canon
لنز با فاصله کانونی 28 میلیمتر :
لنز Canon EF-M 28 mm F3.5 Macro IS STM
آیا لنزهایی با گستره 10 _ 15 میلیمتر برای عکاسی از فضاهای داخلی مناسبند؟
اگر از لنزهای اولترا واید استفاده کنید، ممکن است دو طرف قاب به طرز عجیبی کش بیایند، این نوع لنزها در فضاهایی با متراژ کم نتایج خوبی را ثبت نمیکنند.
دوربین را هم سطح سوژه تنظیم کنید
عکاسی معماری داخلی
یکى از مهمترین نکات در عکاسی داخلی ساختمان این است که دوربین را کاملاً هم سطح با سوژه مورد نظر قرار دهید.
به عبارتى دیگر فوکوس دوربین حتما باید روی سوژه باشد، نه کمی پایینتر و نه کمی بالاتر.
با قراردادن دوربین با زاویهای نامناسب حتی با ویرایش نمیتوان تصاویر را اصلاح نمود. وجود کوچکترین زاویه در محل قرارگیری دوربین باعث مىشود تا خطوط فضا عمودبرکف نباشند و این موضوع کیفیت تصویر را شدیداً کاهش میدهد.
اهمیت دیافراگم
برای داشتن بیشترین وضوح و عمق میدان منطقی با عدد دیافراگمی بین F5.6 تا F11 عکاسی کنید.
عکاسی با عمق میدان کم میتواند سوژه را کاملاً از پسزمینه خود جدا کند و بوکههای زیبایی را در پسزمینه تصویر تشکیل دهد اما معمولاً در عکاسی از فضاهای داخلی علاوه بر سوژه اصلی، مکان و فضای پس زمینه هم دارای اهمیت ویژهای میباشند.
کلام آخر _ عکاسی معماری داخلی
عکاسی از فضای داخلی که با عنوان عکاسی معماری داخلی هم شناخته میشود، یکی از جذابترین ژانرهای عکاسی در بین بسیاری از طراحان داخلی و عکاسان حرفهای میباشد.