(این محتوا برگرفته شده از سایت دیدنگار است.)
آیا تولیدکننده هستید و محصولی برای عرضه در شبکههای اجتماعی دارید؟ آیا وب سایت فروش محصول دارید؟ آیا فروشگاهی دارید که قصد تبلیغ آن را در فضای مجازی در سر میپرورانید؟ در تمامیِ این موارد شما برای عکاسی محصول نیازمند نور مناسب هستید تا تصاویری باکیفیت ثبت کنید. تفاوتی ندارد که دستگاه عکاسی شما گوشی موبایل باشد یا یک دوربین عکاسی دیجیتال، در هر صورت نورپردازی بخشِ حیاتی عکاسی است.
ما در این متن سعی میکنیم به نور مناسب برای عکاسی از محصول بپردازیم و سعی کنیم تا هم برای مبتدیان و هم آنهایی که دستی در این کار دارند نکاتی را یادآور شویم. با ما همراه باشید.
عکاسی محصول چیست؟
یک شات زیبا یعنی صدها و شاید هم هزاران بار فروش همان محصول.
تصویر اثرِ خاصی بر بیننده دارد و عکاسی از محصول که با رعایت استانداردها، از خلاقیت هم بهرهمند است موجبِ افزایش فروشِ یک کالا میشود. خصوصاً در خریدهای آنلاین که مشتری محصولاتِ شما را از طریقِ عکس مشاهده میکند. شما میتوانید او را از خصوصیات اساسی محصول باخبر کنید یا جلوهای زیبا از آن را به رخ بکشید.
در این بین نورپردازی برای ثبت یک عکس نقشی حیاتی بازی میکند. نور میتواند احساس و عواطفِ مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و اثری مثبت یا منفی در ذهن او ثبت کند. مغز انسان میتواند در مدت 13 میلیثانیه تصاویر را پردازش کند. شما وقت بسیار محدودی برای اثرگذاری روی مخاطب دارید.
تفاوتی ندارد که به چه قصدی میخواهید از محصولات خود عکاسی کنید، به هر حال قرار است از طریق همین تصاویر مخاطب را شیفته کنید و یا حداقل آمار بازدید سایت یا صفحه خود را افزایش دهید. افزایش این نرخ منجر به افزایش فروش خواهد شد.
عکاسی محصول یکی از سبکهای دنیای تصویر است که امروزه آن را در هر گوشه کناری از بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا دیوارهای یک فروشگاه و انواع صفحاتِ نمایشی مشاهده میکنیم. خود این سبک زیرشاخههای متعددی دارد که نگاهی کوتاه به آنها خواهیم داشت تا برسیم به اصل موضوع که نورپردازی خواهد بود. با دیدنگار همراه باشید.
انواع عکاسی از محصول
سبک عکاسی محصول محدود به یک روش خاص نیست. همانطور که فروشگاه انواع محصولات و خدمات را ارائه میدهد مطابق با آن زیرشاخههای مختلفی در این سبک نیز داریم. برخی به صورت عمومیتر هستند: مثلاً عکاسی از یک محصول مجزا و برخی هم خاص برای یک شرایط ویژه. در ادامه با 6 روش آشنا خواهیم شد.
شات از یک محصول مشخص
میتوان گفت یکی از معمولترین سبکهای عکاسی محصول، همین مورد باشد. هر آن چیزی که در تصویر میبینیم یک محصول است.
معمولاً در کاتالوگ محصولات، بنرها و نشان دادن یک محصول از یک مجموعه چنین کامپوزیشنی را شکل میدهیم.
معمولاً یک پسزمینه سفید یا یکدست را داریم تا فوکوس کاملاً روی محصول باشد. در نمونه زیر یک خوراکی را میبینیم. به نظر شما نور چه تاثیری در القای خوشمزگی محصول دارد؟
عکاسی محصول از یک سوژه به خصوص
عکاسی برای نشان دادن مجموعهای از یک کتگوری محصول
برای نشان دادن مجموعهای از محصولاتِ مرتبط با هم است. شما میتوانید آنچه که به مشتریان خود پیشنهاد میدهید را در یک شات به نمایش بگذارید و آنها را از رویکرد خود مطلع کنید. خصوصاً در شبکههای اجتماعی و تبلیغات کاربرد دارد.
عکاسی محصول و نمایش گروهی از کالاهای یک برند یا مجموعهای خاص از فروشگاه شما
همانطور که در تصویر بالا میبینید گروهی از محصولات آرایشی و بهداشتی را میتواند در یک شات جمع و جور به مخاطبان نشان داد.
عکاسی محصول و نمایشی از لایف استایل
وقتی شما نحوه استفاده از یک محصول را در روزمره به نمایش بگذارید و یک شات بزنید، در واقع یک نوع عکاسی محصول انجام دادید. در این صورت شما احساس بیشتری را به مخاطب منتقل میکنید و میتوانید از آن در بخشهای مختلف تبلیغاتی یا معرفی محصول استفاده کنید.
معرفی با عکاسی محصول در یک عمل روتین
از روشهایی است که دست شما برای خلاقیت باز است. با القای حس و حال میتوانید مخاطب را جذب کنید که باید توجه داشته باشید که به قدر کافی استانداردها را رعایت کنید و شات را با چاشنی خلاقیت همراه کنید.
عکاسی از محصول و نمایش سایز با یک مقیاس
هر چند معمولاً ابعاد محصول در توضیحات ذکر میشود، اما نمایش تصویری آن میتواند راه دیگری برای جذب مخاطب باشد. همانطور که در تصویر زیر میبینیم نمایش یک خوشه سیر که معمولاً سایز تقریبی آن را میدانیم، میتواند نمایی از اندازه محصول به چشم بیننده برساند.
عکاسی محصول و نمایش اندازه با مقیاس یک شی روزمره
عکاسی محصول و نمایش جزئیات کالا
گاهی جزئیات محصول ما خیلی اهمیت دارد. نه تنها بیننده به دنبال جزئیات است، بلکه نقطه قوت آن در همان جزئیات نهفته است.
عکاسی محصول و نمایش جزئیات
همانطور که در تصویر بالا میبینیم برای نمایش یک محصول نظیر جواهرات، این جزئیات است که جذابتر خواهد بود. به همین خاطر عکاسی ماکرو در این صورت میتواند تماشای کار را هیجانانگیزتر کند. نورپردازی را دقت کنید و بر اساس سایه حدس بزنید نور از کجا به محصول تابیده شده است.
عکاسی محصول و جلوه بستهبندی
همانطور که میدانیم بخشی از ماجرای معرفی و فروش محصول در دل بستهبندی نهفته است. یک پاکت کاربردی یا زیبا میتواند مخاطب را جلب کند. به همین خاطر یکی از روشهای عکاسی از کالا، نشان دادنِ بستهبندی است.
عکاسی محصول با تمرکز بر روی بستهبندی
عکاسی محصول نقش مهمی در فروش محصول دارد
در تصویر میبنید که نورپردازی و استفاده از بکگراندِ یکدست و جذاب، نمایش روتین، قیاس اندازه و همچنین بستهبندی را میتوان در یک کامپوزیشن با روشی خلاق به کار بست.
نور مناسب برای عکاسی کالا
ما میتوانیم از یک یا چند نور برای عکاسی محصول استفاده کنیم. اینکه چه نوری برای عکاسی مناسب است بستگی به هدف ما دارد. اما پیش از آن ما محدود به بودجه هستیم. معمولاً برای عکاسی از استروب یا فلاش استودیویی استفاده میکنند، اما دلیل نمیشود که نور ثابت یا همان ویدیولایتها را فراموش کنیم.
انواع ستآپ نورپردازی برای عکاسی محصول
یکی از این ستآپها را در تصویر مشاهده میکنیم. ما نیاز به سه نور ثابت در این نوع عکاسی هستیم. علاوه بر این سه نور مجزا، دیفیوزر هم برای پخش مناسب نور کیفیت کار را بالا میبرد. خب علاوه بر اینها ما شاهد دو استند برای دیفیوزر و دوربین عکاسی هستیم و یک گیره که دوربین را در بالای سوژه که در اینجا یک کالا است، ثابت نگاه میدارد.
میتوانید به یک مجموعه ارزان قیمت با قابلیتهای متعدد نظیر کیت نور ثابت Diamond LED Kit 4 LAMP نگاهی داشته باشید. همچنین برخورداری از رفلکتورهای حاوی دیفیوزر میتوانند در سناریوهای مختلف به کار شما آیند. شاید هم از اسنوت گودکس برای متمرکز کردن نور در جلوه دادن به تصویر استفاده کنید. تجهیزات مختلفی در را میتوان به کار بست تا به نتیجهای مطلوب رسید.
ستآپ با سه نور ثابتِ مجزا برای عکاسی محصول
دور نور کناری برای پدید آوردنِ نور محیطی و نور اصلی از بالا روی محصول میتابد. شاید بپرسید که این همه استند و نور برای عکاسی از یک محصول چه ضرورتی دارد؟ یک شات بزنیم و خلاص! اما ماجرا به این سادگی هم نیست.
استفاده از یک پسزمینه مناسب و یکدست برای عکاسی از یک تک محصول؛ فوکوس روی کالا است
همانطور که میبینیم برای عکاس ثبات تجهیزات و کالا در کنار نورپردازی و رنگ پسزمینه حائز اهمیت است. در ادامه نتیجه کار را میبینیم. هر چند برای برخی محصولات ممکن است به چندین شات نیاز باشد و از چند جهت باید محصول را به نمایش بگذارید.
عکاسی محصول از یک کالای مشخص
میتوان گفت این شاتی که در بالای میبینید مطابق با استانداردهای نمایش کی محصول است. در ادامه به اهمیت تجهیزات هم به صورت تصویری اشارهای خواهیم داشت. در تصویر زیر فاصله ویدیولایت LED را از دیفیوزر افزایش میدهیم تا شدت نور کم شود. نتیجه چیست؟ بازتابِ نور از سطحِ براق محصول شما کم میشود.
نقش فاصله نور و استفاده از دیفیوزر در عکاسی محصول حیاتی است
در ادامه کار تفاوت بین دو تصویر، نور نزدیک و نور دورتر را میبینیم. شما کدام نتیجه را میپسندید؟ آیا بازتابِ و درخشش محصول جذاب است یا تصویر دوم را طبیعیتر میدانید؟
نزدیکی بیش از حد نور در عکاسی محصول کارِ حرفهای نیست
عکاسی محصول و نقش فاصله نور از سوژه حیاتی است
عکاسی محصول و اهمیت سادگی
شما قرار نیست کامپوزیشن عجیب و غریبی در کادر خود سر و شکل دهید. سادگی بیش از همه چیز اهمیت دارد. به همین خاطر نور مناسب برای عکاسی کالا نیز باید ساده باشد. تا جای ممکن مرکزِ دید بیننده باید خیره به محصول بماند.
استفاده از استروب یا فلاش استودیویی برای عکاسی محصول
نگاهی به فلاش تک شاخه Godox MS200 Monolight داشته باشید. یک فلاش استودیویی 200 وات با قابلیت تغییر دمای رنگ و شدت نور از 50 تا 100 درصد که از سیستم وایرلس برای تریگر نیز برخوردار است. البته شاید یک سبک عکاسی را دنبال نمیکنید؛ در این صورت میتوانید با یک تیر چند نشان بزنید و فلاش استودیویی با توان بالاتر تهیه کنید.
فلاش استودیویی Godox DP600III با توان 600 وات، روشنایی قابل تنظیم از قدرت کامل تا استاپ 1/64 و برخورداری از سیستم بیسیم شما را برای سناریوهای مختلف نظیر عکاسی محصول آماده خواهد کرد. علاوه بر این یک سافت باکس برای نرم شدن نور و انواع فون کاغذی و مواردی از این دست میتوانند به شما در یک نتیجه مطلوب کمک کنند.
عکاسی محصول و استفاده از خیمهها
خیمه نور Light Box یکی از تجهیزات نورپردازی به شمار میآید که کاربرد زیادی در عکاسی محصول دارد. شما میتوانید یک آتلیه کوچک برای محصول خود داشته باشید. شما میتوانید انعکاسهای احتمالی از یک محصول با سطح صاف و صیقل را به راحتی با چنین خیمههایی رفع کنید.
قرار نیست که محصولی جادویی داشته باشید، با چنین خیمه جادویی، شما حال و هوایی شگفتانگیز از محصول را به نمایش خواهید گذاشت، آن هم فقط با یک جعبه!
خیمه عکاسی یکی از تجهیزاتِ کاربردی در عکاسی از محصول
عکاسی محصول با کمترین تجهیزات ممکن
گودکس در معرفی این محصول میگوید یک استودیو عکاسی LED مینی! شما میتوانید انواع خیمه را در اندازههای مختلف و برندهای دیگر نظیر وسکات Wescott در دسته خرید و قیمت خیمه نور بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید.
شما در واقع یک ستآپ از پیش طرحی دارید که باعث میشود نور به شکلی همهجانبه به روی محصول تابانده شود و این کار شما را خیلی راحت خواهد کرد. هر چند ممکن است شما را به یک سبک و نورپردازی محدود کند، اما شک نکنید وجود چنین تجهیزاتی در کنار شما، یک صرفهجویی تمامعیار در وقت و هزینه خواهد بود.
میتوانیم به خیمه نوردار دو لاین گودکس LSD-80CM هم اشاره کنیم. شما نه تنها برای عکاسی محصول بلکه برای زدن شاتهای ماکرو با استفاده از آن هیجانزده خواهید شد. همه چیز شارپ و با وضوح بالا به چشم بیننده خواهد رسید. شما از زوایای مختلف میتوانید از محصول خود عکاسی کنید.
یک نتیجه از عکاسی محصول با استفاده از خیمه عکاسی light box
پیش از به پایان رساندن این مقاله فراموش نکنید که عکاسی مناسب از کالا نقش مهمی در فروش دارد. مشتری هرچه محصول را زیباتر ببیند، احتمال خرید هم بیشتر میشود. نور مناسب را انتخاب کنید و از راهنمایی مشاوران ما غافل نشوید. در نهایت انتخاب با شماست.
یک استاندارد مشخص برای عکاسی محصول ، با روحی خلاق یعنی افزایش فروش
هر چند میدانیم که عکاسی از محصول هدف خاصی را دنبال میکند. نمایش یک محصول برای معرفی و در نهایت افزایش فروش. نقش این بخش در افزایش فروش بر کسی پوشیده نیست و مشخصاً اولین چیزی که باید در این حوزه مراقب آن باشید رعایتِ استانداردهای لازم است.
نورپردازی یکی از این استانداردها است. نور باید تا حد امکان رنگِ واقعی محصول را به نمایش بگذارد. مشخصاً شما به عنوان فروشنده به دنبال مشتری هستید تا خریدار. مشتری فقط یک بار از شما خرید نمیکند. اگر شما تصویری غیرواقعی به بیننده بدهید و بعد از خرید متوجه شود، اعتماد خودش را از دست خواهد داد. پس ساده باشید و رنگها را تا حد امکان طبیعی نشان دهید.
از نورهای مختلف استفاده کنید. خود را محدود به یک نور نکنید. اگر با کمبود بودجه مواجه هستید بهتر است خیمههای عکاسی light box را امتحان کنید یا به پیشنهادات ویژه مثل کیتهای نورپردازی نگاهی داشته باشید. این کیتها با فراهم کردن تجهیزات مختلف و قیمتی مناسب میتوانند کار راه انداز باشند.
در نهایت خلاقیت را فراموش نکنید.
سایتتون بالا نمیاد مشکل از نت هستش یا مشکل از سایت شما؟